۱۳۹۵ تیر ۱۶, چهارشنبه

رضا شاه ، میرزاده عشقی ، مدرس، سردار اسعد، فرخی یزدی و تقی ارانی

پس از شهریور ۲۰ که دیگر دیکتاتوری وجود نداشت و بهار آزادی! مخالفان و بازار تهمت و برچسب داغ بود، تلاشهای بسیاری شد تا پای رضا شاه را در مورد قتل میرزاده عشقی و مرگ مدرس، سردار اسعد،  فرخی یزدی و تقی ارانی به میان بکشند. بخصوص در محاکمات جنجالی پزشک احمدی و سرپاس مختاری. (به میرزاده عشقی در فرصتی دیگر خواهیم پرداخت). تمامی تلاش های ناجوانمردانه به نتیجه نرسید حتی با نادیده گرفتن اصول اولیه دادرسی! (بخصوص اصل برائت و اصل دادرسی توسط مقامی‌ بی‌طرف).اینهم از رای دیوان عالی جنائی:





جالب انکه سردمداران این جریان از مخالفین خونین رضا شاه و یا از فدائیان مصدق السلطنه یا هردو بوده اند از جمله جلال عبده ، کشاورز صدر، نصرت الله امینی، مجید آهی، رادمنش.... ولی از پذیرش شغل در زمان پدر و پسر امتناع نکردند!
مشاغل جلال عبده: دادستان دیوان کیفر(شروع کننده جریان )،ریاست قسمت مطبوعات و کتابخانه و سجل جزایی و سپس به عضویت و دادستانی انتظامی وکلا زمان رضا شاه، و در زمان محمد رضا شاه نماینده مجلس، وزیر امور خارجه، سفیر در ایتالیا و هند،نمایندهٔ دائم ایران در سازمان ملل متحد

دادگاه انقلابی!
دکتر عبده خود می­گوید: در تعقیب این شکایت­ها به سمت دادستان دیوان کیفر احساس وظیفه کردم؛ البته دست زدن به چنین اقدامی خالی از اشکال نبود که بتوان دادگاه انقلابی! تشکیل داد.

ایشان با "رفقای دیگر" و ۵۳ نفر "رفیق" بوده!
معلوم میشود  ایده دادگاه انقلابی زاده بلواگران ۵۷ ای نبوده و رد پای مریدان مصدق همه جا و همه وقت قابل مشاهده است حتی در نقش بازجو!



ابراهیم یزدی دکترای داروسازی و تبعه امریکا از رهبران نهضت ازادی و مرید مصدق در نقش بازجوی سپهبد رحیمی















این "علم" ایشان یاد اور جمله معروف  ایت الله خلخالی است: "ملاک علم قاضی است" قاضی که علم پیدا کرد حتی لازم نیست به مجرم اب بدهید، بلافاصله بعد"احراز هویت" باید اعدامش کرد.
اما چطور نوایی و عربشاهی میتوانند در زندان تیفوس بگیرند و فوت کنند اما تقی ارانی خیر؟ تقی ارانی نظر کرده بود و تیفوس نمی گرفت؟



هنوز دادگاه تشکیل نشده جناب عبده قتل را مسلم دانسته و مجازاتش را هم اعدام درنظر گرفته است! افرین بر این بیطرفی و رعایت اصول دارسی!





هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر